19 Maj

Bergen på Norges nationaldag

19 Maj, Florø, Norge

I onsdags ankom vi til Bergen. Gæstehaven var dog meget overfyldt allerede onsdag, så det tog lidt tid inden vi fandt en plads til Glooscap. Vi måtte nøjes med et hjørne i en industrihavn lidt længere ude. Det var dog ikke så slemt, da der kun var omkring 1 kilometers gang til centrum. I løbet af torsdag og fredag kom endnu flere lystbåde til Bergen, og bådene i den indre havn lå i 5 og 6 lag, mens vi nøjdes med at ligge i 2 lag i vores ende af havnen.

Lørdag var den 17 Maj, som er Norges national dag. Både torsdag og fredag havde været meget regnfulde, men lørdag var heldigvis tør og med solskin. Dagen blev startet med kanonskud kl. 7, hvor de første parader begyndte at gå. Kl. 10.40 lød kanonerne igen. Denne gang var det den store parades startskud. Paraden blev ved i timevis, og samtlige af byens foreninger deltog med et indslag. Vi gik senere ned til en sø i bymidten hvor der var optimistjolle sejlads og faldskærmsudspring, samt diverse taler og festligheder. Senere på aftenen var Anton til koncert på byens festplads, og aftenen blev afsluttet med et enormt fyrværkerishow. At være i Bergen på denne dag må siges at være en oplevelse. Nordmændene har en helt anderledes national stolthed end vi er vant til, og det var fantastisk at opleve ung som gammel i nationaldragt og godt humør.

I går morges sejlede vi så fra Bergen. Vi havde en god vind fra syd, så vi nåede hele vejen til Florø inden solnedgang. I dag er der meget lidt vind, så vi når nok ikke så langt.. Herunder kan I se billeder fra dagene i Bergen, samt et par klipper vi så på vejen ind mod Florø.