9 August

Sandnessjøen

Bodø – Sørfugløya - Sandnessjøen

Turen fra Bodø til Sørfugløya bød ikke på det store, Fra morgenstunden stod en strid SSV vind, så jeg kom først af sted lidt op ad dagen, hvor vinden løjede og gik mere i vest.

Alternativet, motor i stærk modvind, brød jeg mig ikke om.

Det blev lidt for sejl, og lidt for motor.

Landskabet er stadig fantastisk og afvekslende, selvom det stort set kun er fjeld, er det så forskelligt, og hele tiden nyt.

Sørfugløya er en lille bitte havn, jeg kunne lige fortøje det halve af Glooscap til en flydebro, men dybden er her, også til næsten 2 meter tidevand.

Jeg gik en fin tur i bakkerne, Her er masser af lyng og revlingebær men ikke en eneste blåbærbusk, øv.

Her utroligt mange mindre fyrtårne, om de er på stålstativer, betonsøjler eller murede, på land eller frit i vandet, så er de alle hvide med et fint rødt spidstag. De ser rigtig fine ud, og så gør det dem lette at se.

I morgen har YR.no lovet 5 – 8 m/s fra nordnordvest, så jeg håber det holder.

Alene ombord er fint, men jeg savner min turfotograf Anton, så i må nøjes med det jeg selv kan præstere.

Vinden holdt, dog gav bjergene lidt afveksling, så det var en dag med mange sejl trim, fra læns med spilet genua, til foran for tværs, og tilbage, mange gange.

Godt med motion .

Så kom jeg syd for polarcirklen, og oplever solnedgang og nat for første gang i næsten 2 måneder.

Det er faktisk dejligt at kunne se forskel på tid på dagen.

Sandnessjøen er kommunecenter, med 6 - 7000 indbyggere. Hurtigruteanløb og både sø – og landtrafik knudepunkt.

Alligevel var byen mennesketom da jeg gik på sightseeing fredag kl. 20.

Jeg ved ikke hvad nordmændene laver om aftenen i de mindre byer men barer, cafeer og restauranter var mennesketomme, på en mild og solrig fredag aften.